[1145-1126] [1125-1106] [1105-1086] [1085-1066] [1065-1046] [1045-1026] [1025-1006] [1005-986] [985-966] [965-946] [945-926] [925-906] [905-886] [885-866] [865-846] [845-826] [825-806] [805-786] [785-766] [765-746] [745-726] [725-706] [705-686] [685-666] [665-646] [645-626] [625-606] [605-586] [585-566] [565-546] [545-526] [525-506] [505-486] [485-466] [465-446] [445-426] [425-406] [405-386] [385-366] [365-346] [345-326] [325-306] [305-286] [285-266] [265-246] [245-226] [225-206] [205-186] [Korábbi] [Archívum]
Üdv Drákó!
Most nagy költözésben vagyok, nincs egy helyen minden cuccom. Elsőre az Osprey sorozat "Saracen faris" című darabja ugrik be, az egyik színes képtáblán vannak íjak, húrfogási módok, meg nyílhegyek is. Talán a képtábla magyarázatában ír valamit a hegyekről. A másik a "Saracen Archery" könyv, az egyik képén vannak nyílhegyek, de nem emlékszem, melyik századból valók. Súlyadat igazából nekem sem rémlik, azt hajlamosak kifelejteni. A "csodás" "Kardok, szablyák" című könyvemben sincs egy súlyadat sem, pedig azzal hírdette magát a könyv, hogy több száz fegyver lényeges adataival, méretével. A hosszuk le van írva, de annyi... |
Sziasztok!
Tibi,
van valami képanyagod vagy leírásod (13 -14 sz.-i) mameluk nyílhegyekről?
(Főként súlyadatok érdekelnének, de sajnos semmit nem találok a neten.)
Üdv, Drákó
|
Üdv!
Találtam anyagot, ha jól értelmeztem, négy tollas vessző leletről.
The Arrows from Miran
Nine arrow shafts are displayed with the bows. All have had their points removed. One is four-fletched with 3 in. long and 3/8 in. high barred feathers in suspiciously good condition. None of the other arrows have any fletchings remaining. The shaft lengths are estimated to be approximately 30 to 32 in. All are of the typical form with barrelled shafts with bulbous nocks.
Forrás: http://www.atarn.org/chinese/miran/Bows%20and%20Arrows%20from%20Miran.html
|
Vaspók!
Több helyen említettél M.Balkai zsáktegezt. Kérlek, ha tudsz, küldj róla képe(ke)t az e-mail címemre!
Előre is nagyon szépen köszönöm!
Üdv:
Ádám |
Ákos!
Tegzedbe e rekeszt ne tegyed bele, mert szerfelett felesleges lenne eme tett!
Viccet félretéve valóban hülyeség, mivel a hegyet úgyis látod, vagy ha nem, akkor lenézel, a jobb kezed alsó ujjaival megdöntöd a tegezszájat, a felsőkkel pedig már emeled is ki a kiválasztott nyilat.
Arról nem is beszélve, hogy egy-egy roham előtt már feszítő kézbe foghatod a kilövésre szánt, előre kiválogatt néhány nyilat.(Feltéve, ha hüvelykujjal feszítesz)
Sem ábrázolásokon, sem leleteknél, sem pedig ép kéregtegezeken nincs nyoma tudtommal ilyen osztásnak.
Arról nem is beszélve, hogy Vaspókkal ellentétben úgy vélem, hogy a nyilak pálcái egyforma hosszúak voltak, és csak a hegyben különböztek. -Ez esetben a hegyek alsó felénél fogva szélesség és szög alapján is ki lehet tapogatni, h melyik hegyet fogod, mivel az alsó felüket nemigen élezték. Egy-két különleges ( mondjuk szakállas) hegyet nem számolva.-A húzáshossz ugyanis annyira meghatározó például mamelukéknál, h az íjász tankönyvük azt írja, h előbb vegyél magadnak nyilat asszerint, hogy mekkorát húzol, és ahhoz válassz megfelelő íjat! Érdekes, hogy a pofihoz húzó, statikusan, fix ponthoz rögzítő angolok ezzel szemben szabvány hosszúságú vesszővel lőttek. Bár a mamelukok is horgonyoznak, csak az oldás dinamikusabb.
További kérdés, hogy előre ismert fegyverzetű sereg ellen hányféle nyilat szükséges egy rohamra vinni? Ugyanis 15-20 vesszőnél több nemigen fért a tegezbe, tehát szerintem max nehéz-és könnyű vesszőket vihettek, erősen kül. méretű pl. romboid hegyekkel, esetleg néhány páncéltörőt, aminek meg annyira más a fogása, hogy szintén nem kell ahhoz a tegezre nézni, hogy kiválaszd.
Arról nem is beszélve, hogy a legkényelmesebb e (megdöntve viselt) tegezből úgy tölteni, hogy a tegez testén végigsimítasz, még a nyak és a gallér lenti (bal ) oldala közé nem érnek az ujjaid. Mivel a tegez nyakpántja a gallér síkjánál kijjebb áll, ott a nyilak kényelmesen megfoghatóak, még ha a hegyek a nyak fölött másfél centivel feljebb már el is kezdenek szélesedni. Ha megosztanád a tegezt, mindig máshová kellene nyúlnod, itt pedig szépen lecsúsznak abba a kis háromszögbe, ahol az oldalfal keskenyebb is, mint feljebb a legtöbb csontlemez tanulsága szerint, vagy eleve nagyon keskeny.Ide tipikusan rajz, fotó vagy videó kéne, azért remélem, így is érthető voltam. Ha nem ,szóljatok, és leskiccelem.
|
Köszönöm a válaszokat!
Ellnézést ha hülyeséget kérdeztem, de tényleg fogalmam sincs erről a témáról, így nem is tudtam elképzelni, hogy ott ez nem próbélma, mint itt, pest mellet, ahol legfeljebb galamb tollal találkozik az ember....
Egy másik kérdés ami az előzőről lemaradt: sokszor érvelünk azzal hogy azért is jobban a heggyel felfelé való tárazás, mert hogy lehet válogatni a különböző hegyek között, de gyakorlatban nem tudom, hogyan valósítható meg. Mert a legtöbb hengeres tegez szája a használó testétől elfelé néz, másrészt pedig a vesszők össze-vissza zötykölődnek benne. Arra gondoltam hogy mondjuk valamilyen vékony madzaggal fellehetne osztani 2-3 részre vesszők szerint, csak nem tudom, mennyire korhű megoldás lenne. |
Ákos!
Ez tényleg hülyeség!
Mint a Magyar Madártani Egyesület tagja már idegesen keztem markolászni az egeremet, de szerencséle Tibor válasza megnyugtatott, hogy van még itt aki ismeri a puszta állatvilágát.
A sztyepp ugyanis itt van mondhatni a talpunk alatt, még ha csak az egyik végén állunk is a hatalmas Eurázsiai pusztának. Persze sajnos csak kevés területen maradt meg természetes állapotában. De azokon a helyeken, mint amilyen a Hortobágy a madárvilága csodálatosan gazdag. Pedig az is "csak" egy puszta.
Mégis pédául minden ősszel több mint 100 000 daru vonul át Magyarországon és pihen meg rövidebb-hosszabb időre a Hortobágyon. Csak az elhullajtott tollaikből fel lehet tollazni egy kisebb hadsereg nyílvesszőit!
Meg ott van még egy tipikus pusztai madár, a magyar természetvédelem egyik kincse: a túzok is. Ez a madár pont pulyka nagyságú, értelemszerűen pulyka nagyaságú és elősségű tollakkal és végig megtalálható a szteppén.
Szerintem nagyságrendnyivel nagyobb fejfájást okozhatott őseinknek a vas beszerzésse. Az ugyanis nem rebben fel csapatosan minden alkalommal amikor átvágtázol a pusztán :)
|
Vaspók!
A fokoshordással kapcsolatban légyszi küldj képeket!
Vagy adj meg pontos (illl. minnél pontosabb) évszámot és lelőhelyet. Hátha meg tudom találni ezeket az ábrázolások a neten. Mert nekekem van jónéhány korabeli ábrázolásról képem, de egyiken sem látni fokoshordozást.
Pedig nagyon kiváncsi lennék rá.
Köszi!
sagittarius@vipmail.hu
|
ha jól tudom a török korban a huszárok a páncélszúró hosszú tőrjüket is a nyeregre erősítve,
Hát ugye azt derékra nehezen tehették volna !
De a visszafelé vetítés ritkán komoly érvelési módszer szerintem :-)
Ennyi erővel az is jó érvelés lehet, hogy a török korban a huszárok a nyeregre rögzítették a két hosszú csövű pisztolyukat is :-D
Aztán az a baj, hogy se pisztolyuk, se hegyestőrük nem volt a nomádoknak, így ezek nem komoly érvek a nyeregre málházásra...
Mivel a török korra már ugye nem lehetett minden újdonsült fegyvert a derekukra halmozniuk :-((
Amikor az íjász holmi leáldozott akkor a lándzsa helyett a karabélyt akasztották a vállra, és a derekukra nehezen fért volna el a két jókora pisztoly is ...hát még emellé egy hegyestőr is !
Tehát nemcsak kényelmi , de harci technika kivitelezhetősége okán is máshová kellett ezen holmikat tenni !
Plussz a lőszeres anyagot is, ami ekkoriban golyós zacsit, kétféle lőporos szarut jelentett, majd később elég nagy méretű hengeres fa tokot előre kiadagolt papír csomagolású töltetekkel !
Nem kis helyigényük volt az biztos !
Így a török kori felszerelés elhelyezés se túl szerencsés visszavetíteni változtatások nélkül !
Érdekesség számomra a orosz seregben az íjat, nyilat, karabélyt, pisztolyt is viselő páncélinges lovasai ....a napóleoni időkből,....
Ritkaságok voltak, és kétséges eredménnyel járt alkalmazásuk...:-(
Málhájuk több mint egy íjászé, és több mint egy modern akkori lovasé !
Így gondjuk is jelentősebb lehetett a korabeli mindkét fazonú lovasokhoz képest !
Hamar el is tűntek ezek az átmenetiek...pedig elviekben nem árt asz íj ha már kilőttek minden golyót gye ?
De azért pocsék lehetett így lóról esni : íj-nyíl tegez, és karabély, meg szablya, meg kindzsál is a harcoson egyszerre ! :-()
Meg lőszeres táska is sokszor már !
Ennél csak vállra akasztott lándzsával lehetett rosszabb bukni !
|
Valóban akkoriban nehezebb volt intenzív pulykatelepet találni a sztyeppén, de azért vannak madarak ott is. A folyók mentén, ahol az ember is sűrűn megfordult, élnek nagy testű gázlómadarak, récefélék, lúdalakúak. Pl. nézd meg a nálunk is gyakori szürke gém elterjedését! Nyáron az egész sztyeppövezetben előfordul. A "sasászat"-nak pedig Belső-ázsiában vannak nagy hagyományai. Továbbá régen nem volt elvárás az íjászok részéről, hogy a toll csak kemény pulykatoll lehet. Kisebb, puhább tollú madarak tolla is elfogadható röppályát ad.
A Munyatu'l-Ghuzat arabul íródott, aztán törökre fordították, aztán angolra, aztán én magyarra. Én csak azt tudom garantálni, hogy az utolsó fordSzóval óvatosan a ragokkal!:) |
Üdv!
A fokos hordásával kapcsolatban: ha jól tudom a török korban a huszárok a páncélszúró hosszú tőrjüket is a nyeregre erősítve, a lábuk alatt hordták, mint másodlagos fegyvert.
Szerintem mind a két mód lehetséges, arról meg fogalmunk sem lehet, melyik volt az elterjedtem. Hozzá teszem, még egyiket sem próbáltam...
Kartonból csináltam egy hengeres tegezre emlékeztető valamit, hogy gyakorolhassam a rendes töltést. Még nem találtam meg mi lenne a legjobb szíj hossz, de a csuklószíjjon hordozott fokosnak mindenképpen útban van. Beállítási hiba lehet, vagy hengeres tegezzel kevésbé működik a csuklószíjjas dolog mint egy lapos tegezzel szerintetek?
Még azon gondolkodtam mostanában, lehet hülyeség, hogy a puszta közepén hogyan jutott hozzá az ember 30-50 nyílra elegendő tollhoz? Szárnyast nem tartottak,meg túl nagy madár állomány sem lehet ott szerintem.
|
Hát szerintem azt is tudták az oroszok, hogy 2000 éve hol volt a fokos a szittyáknál....:-)
Ugyanis láttam olyan tanulmányt amiben a kő babákat dolgozták fel...különös tekintettel az övekre...!
A szkíták eleinte (a bronz koriak) eléggé gagyi babákat alkottak anno...inkább oszlopok voltak mint ember szobrok...néha stilizált arccal...
de mindig részletes fegyver övvel !
Amin fel lehetett ismerni a tőröket, kardot, kettős tegezt is...meg a fokosokat is természetesen !
A jobb oldalon, de nem a kozákok miatt :-)
Gondolom mert kézre esett...
A szkíták után ott van a 500-700 közötti türk korból egy rohamozó lovas képe egy falfestményen...még az Őskultúrás könyvben is ott van tán...
Az is a jobb oldalán viseli a fokosát, az övébe tűzve természetesen....
Így már minimum két nép esetében se a kozákokról vettek rekonstrukciós mintát az orosz kutatók...:-)
Ha utána néznék találnék még szerintem az öv jobb oldalán viselt fokos képét ...de ez ugyanaz az eset mint amikor lándzsásokat nomádéknál nem ábrázoltak pajzzsal..aztán meg mégis...!
Nyilván egy lovasnak lóra felugráskor kényelmesebb a fokost a nyeregre málházni előre...nincsen útban a felszálláskor !
De ennyi erővel a tegez, és szablya is útban van ahhoz képest amikor egy szál kaftánban ugrassz lóra...nem ?
Most akkor mindent felpakolsz a lóra ?
Hiteles lesz ?
Nem nem lesz az....:-(
A mameluk fordítással óvatosan kéne bánni ha nem arabból lett fordítva!
De ha egyenesen abból akkor is !
Mert régi fordítási szabály : minél többet fordították az eredeti írást annál jobban torzult :-(
Törzulhatott angolra fordításkor is, és angolból fordításkor is...!
Jó példa számomra a egyetlen hiteles biblia egymástól eltérő ezernyi szöveg változata manapság !
Kérdés: Hol hordozzuk a buzogányt a nyergen?
Nyergen, vagy nyeregben ?
Az eredeti arabban az a szép, hogy nincsenek magán hangzóik...sőt európai értelem szerinti ragozást se használják úgy mint az angolok pláne!
Tehát ha az angol a szót félre írta/értette akkor lehet az nyeregben is...és nem a nyergen értelmű !
Ha a nyeregben lenne a szöveg akkor a szkíta korig visszamenőleg egybe csengene a ábrázolásokkal amit maguk a szkíták faragtak magukról köbe : az öv jöbb oldala
A türk kori festményen : az öv jobb oldala !
Ha nyeregben a szó rendesen akkor nincsen ellent mondás mert nyeregben ülve is az övben a jobb oldalon hordva ugyanaz lenne mint a mameluk tanító szava szerint...
Nem állítom azt, hogy biztosan rossz a fordítás az angolban, de ezt sajnos senki nem tudhatja :-(
Megemlítendő itt az arab leírások pl a magyar vezérek neveiről...mai napig nem száz százalék, hogy a mai olvasat a helyes, mivel a magánhangzókat csak a magyar kutatók illesztették be...:-(
Egyéni ízlésük szerint :-o
Mindenesetre elgondolkodtató számomra, hogy minek van nagyobb súlya a rekonstrukciónál ?
Egy arabból angolba fordított szöveg további fordításának magában, vagy több ezer éven keresztül is az övre rögzített fokos ábrázolásoknak több különböző nép esetében ?
Főleg, hogy azért ne feledjük mekkora blődli szöveggel írnak benne néha a kardokról : a indiai acélt azt hiszem leszólják benne valahol....:-(
Meg az európait is némiképpen...:-((
Aztán meg aki ismeri a pengéKet az azért nagyon jól tudja, hogy európában damaszkolt acél pengéket akkoriban már vagy ezer éve készítettek...mint ahogyan indiában is...!
Ez a könyv az ami : a kiképző, és író (tollbamondó?) személyes véleménye a korabeli hadi dolgokról !
Nem feltétlenül van mindig igaza mint a kard pengéknél is látható...
Amikor sarokba szorul egy kérdésben akkor mindig isten tudja jobban, vagy hasonló szövegekkel takarózik :-(
Nem tenném rá az életem, hogy minden amit írtak benne megállja a helyét !
Persze mindenki azt hisz el belőle amit akar... :-D
ÉN NEM EZ ALAPJÁN REKONSTRUÁLNÁM A HITELES NOMÁDOT AZ BIZTOS...
Két mameluk példa ami nem sűrűn van jelen nomádéknál : sarkantyú, és feszítő zabla !
A tegzük se homokórás többnyire !
Tehátakár az eltérő hagyományuk is kialakíthatott más málházási szokásokat, miként mást tegez formát ugye ...
Így akár a nyeregre málházott fokos is eredhet innét ha pontos a fordítás !
Török képen láttam már íj-nyíl tegezt lóra málházva....ami messze nem nomád szokás, de ugye lovasíjászoké, és persze nagyon kényelmes így lóra szállani!
Mégis ritkaság, és ezerből egy ilyen korabeli képet ha láttam, a többiek a hagyományos, bár messze nem annyira kényelmes módon hordták az íjat, nyilat ! :-(
Szóval számomra azért a városi lovasíjász mameluk nem egyenlő a pusztalakó keleti nomád lovasíjásszal !
Nem tehető egyenlőség teljesen közéjük :-((
|
Üdv!
Nemrég Tiborral kipróbáltuk a fokos és a lándzsa lóháton való hordozásának lehetséges módját..
Ezennel meg kell változatnom véleményemet a fokos hordásáról. A kipróbálás is igazolta, hogy a legkényelmesebb a nyereg elülső kápája előtt a jobb oldali nyeregtalpba erősített hurokba bújtatni, ahol rögzül a fej, majd a nyelet a kengyelszíjak közé csúsztatni. Így gyakorlatilag meg sem moccan még vágtában sem. De igen könnyen előkapható.
E mellet szól egy mameluk tanítás is: „Kérdés: Hol hordozzuk a buzogányt a nyergen? Válasz: A jobb oldalon. A régi lovasok a bal oldalra tették, a jobb oldal jobb.”
Valamint orosz rekonstrukciós rajzokon is itt tűnik fel, ami persze nem azt jelenti, hogy ők tudnák hol hordták ezer éve, de a kozákjaik még a világháborúban is ismerték a módját és az alapján rajzolják. Ugyanez igaz a lándzsára is. No meg ott van a magyar pásztorhagyomány is. Korabeli ábrázolás vagy leírást pedig nem ismerek róla.
A lándzsa hordásának megfelelő módja egy bő hurokkal a jobb vállra akasztva egy kisebbel pedig a lábfejre húzva. Ezzel a módszerrel kényelmesen hordható akár lovasíjászás közben is. Azonban az alsó hurok csak akkor marad a lábfejen (hacsak nincs kunkori orrú agyonveretezett nacza csizmánk), ha a hurok felhúzása után dugjuk lábunkat a kengyelbe. Ez azonban azt jelenti, hogy levételkor ugyancsak ki kell venni a lábunkat a kengyelből. Szóval nem könnyű művelet, így elsőre egyáltalán nem.
De erről is találtam mameluk tanítást: „Hogyan szállítsuk a lándzsát terepen: … csinálj széles gyűrűt a kötélből és húzd a jobb karodra. Ez jó, ha az íjat akarod használni.”- írja, bár bevallja: „Tudd meg, nincs legjobb lándzsahordási módszer.„ - Az lehet, de ennél azért szerintem az előző ennél elegánsabb: „….készíts egy lyukat a fegyver végére és köss bele kötelet …és dugd át az öveden, a lándzsa hegyét meg húzd magad után a földön” J
És a sokat idézett forrás Bölcs Leótól a magyarokról (az első eredeti fordítás alapján): „a vállán a felfelé álló kopját hordva, az íjat pedig kezében fogva s mindkettőt úgy használva, ahogy éppen szükség van rá.” |
Kösz Türas, nem ismertem!
Kösz Vaspók a linket Magyar András szövegével! A 2009-es Páncélos Vitézek napján hallgattam az előadását a lamellás vértekről, nagyon jó volt. Ő már akkor is bírálta Zsoltot. Hát azért van Magyar András is a Zsolt vértjét alkotók között, mert ha nem lenne, Zsolt még mindig a bőrvértben nyomná.:) |
Szia Tibi!
Köszönet a fordításért!
A mamelukokkal kapcsolatban, nem tudom, ezt ismerted-e? |
Üdv!
Hát ez nafy arcúra sikeredett Zsolttól már megint :-(
http://lovasharc.hu/index_elemei/aktualkepek%20stb/pancel/avar%20pancel%202.html
17 ember alkotta meg a páncélt köztük egy olyan aki ma már éppen ellene szól !
http://www.negygriff.hu/?file=kop1.php
Érdekes nem ?
Most akkor a csapatban eredetileg nagy segítséget adó múzeumi szakember már a homályos agyúak táborába állt át ?
Hogyan van ez ?
Az is érdekes ha megint csak ez az nagyon első avar/hun (?) páncél a hiteles akkor az őt és páncélját elismerő szakemberek honnét tudják, hogy jó és hiteles verzió ?
Nagy ebben a írásban Zsoltnál a fogalom zavar...:-(
Pl csak egy : Csallány szerinte néhány lamellával (páncél zsebkendő, A4-es lap méretű bőrön szöveggel leszólva a profot ) próbálkozott pedig ugye a teljes mellrészről készült összeállítás jó pár száz lamellával...!
Fotó van róla..
Nagyon ügyes kezű modellező lehetett persze...de azt számon kérni, hogy de ő nem is lovagolt, és így lovoin se próbálta ki...!
No ez nagyon erős volt számomra...:-((
Nem az volt a feladata...
DE NÉLKÜLI MA ZSOLT A NAGY SEMMIBŐL INDULHATOTT VOLNA KI A NAGY LÉTSZÁMÚ CSAPATÁVAL EGYETEMBEN !
KIDERÜLT, HOGY TELJESEN REMÉNYTELEN ESET A FICKÓ :-((
Számomra már mindenképpen...
|
Pedig még ki is töröltem az üzenetéből az Örökségvédelmi Központ összes területi kirendeltségének elérhetőségeit (kétszer is!), így különdíjat is érdemel!:) |
Ezúton kihirdetem, hogy a leghosszabb üzenetért való versengést Ádám nyerte! :) |
Előzetes programterv
„Hadak útján”
Népvándorlás Kor Fiatal Kutatóinak XX. konferenciája
Budapest – Szigethalom, 2010. október 28-30.
2010. október 28. Csütörtök
Helyszín: Budapest, Magyar Nemzeti Múzeum, Lapidárium (Római kőtár)
1088, Budapest Múzeum Krt. 14–16.
9.00–14.00. Folyamatos regisztráció
10.00. Konferencia megnyitása
10.20–10.35. Pásztókai-Szeőke Judit: Helyi textilművesség az egykori római Pannonia
területén
10.35–10.50. Masek Zsófia: Egy koranépvándorláskori településrészlet értelmezései
lehetőségei (Rákóczifalva–Bagi-földek 5. lelőhely)
10.50–11.05. Hajdu Tamás – Marcsik Antónia: A Tiszabura-Pusztataskony I. 3. lelőhelyen
feltárt késő szarmata / hunkori gödör embertani leleteinek vizsgálata
11.05–11.20. Hozzászólások, vita, válaszok
11.20–11.40. Kávészünet
11.40–11.55. dr. Tóth Gábor – Puskás Tamás – Bőtsch Enikő: 85-ös számú főút Enese
elkerülő szakasz régészeti lelőhelyeinek embertani anyaga
11.55–12.10. Hullám Dénes: A Przeworsk-kúltúra temetkezései és kapcsolatai a Kárpátmedence
északkeleti részén
12.10–12.25. Kiss P. Attila: A Nyugati Herul Királyság: valóság, avagy szakirodalmi fikció?
12.25–12.40. Hozzászólások, vita, válaszok
12.40–13.40. Ebédszünet
13.40–13.55. Kiss Csaba Kálmán: Pajzstövises csatok a Kárpát-medencei gepida leletanyagban
13.55–14.10. Kiss P. Attila: Minek nevezzelek? Egyélű vágófegyverek a Tisza-vidék gepida kori
temetkezéseiben
14.10–14.25. Csíky Gergely: A dunántúli germán kontinuitás kérdése – a fegyverkombinációk
vallomása
14.25–14.40. Horváth Eszter: Az inkrusztáció rejtett fortélyai: fóliaalátétek a Kárpát-medence
polikróm stílusú ötvöstárgyainál
14.40–14.55. Hozzászólások, vita, válaszok
14.55–15.15. Kávészünet
15.15–15.30. Szücsi Frigyes: A kora- és középavar kori balták és fokosok
15.30–15.45. Magyar András: Másképpen a kunszentmártoni avar mellpáncélról
15.45–16.00. Makoldi Miklós Zsombor: Adalékok az avarok temetkezési szokásaihoz a
lovassírok vonatkozásában
16.00–16.15. Szalontai Csaba: Ismét az avar kor lepráról
16.15–16.30. Hozzászólások, vita, válaszok
16.30–16.50. Kávészünet
16.50–17.05. Gallina Zsolt – Thiele Ádám: a pontos cím megadás később
17.05–17.20. Szenthe Gergely: Késő avar kori iparművészet – mesterek és közönségük.
Öntött bronztárgyak előállítása és terjesztése a Kárpát-medencében
17.20–17.35. Véninger Péter: A soványító anyagok erősségének mérése, avagy a kakaósbögre
új értelmet nyer
17.35–17.50. Pölös Andrea: Középkori kerámia – néprajzi kerámia – népi iparművészeti
kerámia. Összehasonlítások a gorzafalvi kerámia kapcsán
17.50–18.05. Hozzászólások, vita, válaszok
18.05. Köszöntő a XX. konferencia alkalmából
MAGYAR NEMZETI MÚZEUM
NEMZETI ÖRÖKSÉGVÉDELMI KÖZPONT
2010. október 29. Péntek
Helyszín: Budapest, Magyar Nemzeti Múzeum, Lapidárium (Római kőtár)
1088, Budapest Múzeum Krt. 14–16.
9.30–9.45. dr. Prohászka Péter: Későrómai solidusleletek Titelről
9.45–10.00. Csuthy András: A késő avar kori trapéz alakú lószerszámveretek
10.00–10.15. Katona-Kiss Attila: Az oguz és a karluk törzsek szállásváltása a 8. században
10.15–10.30. Szabó Béla: A keleti és a nyugati hadművészet különbözőségei a honfoglalás
korában - különös tekintettel a Kijevi Rusz hadszervezetére
10.30–10.45. Hozzászólások, vita, válaszok
10.45–11.05. Kávészünet
10.50–11.05. Türk Attila: A honfoglalás kori leletanyag keleti gyökerei. Új leletek - régi
problémák
11.05–11.20. Szabados György: Magyar államszervezet a IX-X. században
11.20–11.35. Gáll Erwin: Temetkezési szokások és a 10. századi kultúrcsoportok és népességek
kérdése az Erdélyi-medencében
11.35–11.50. Gáll Erwin – Gergely Balázs: Doboka kora középkori temetői
11.50–12.05. Hozzászólások, vita, válaszok
12.05–13.05. Ebédszünet
13.05–13.20. Takács Miklós: A korongolt, korai Árpád-kori cserépbográcsok formai sajátsága
13.20–13.35. Simonyi Erika: Adatok a késő Árpád-kori fehér kerámia kialakulásához
13.35–13.50. Terei György: A különböző tudományágak együttműködése az Árpád-kori Kána
falu feltárásánál
13.50–14.05. dr. Horváth Zoltán – Mindszenty Andrea – Terei György: Honnan
származhatnak a Kána Árpád kori falu templomában és a környezetében található
temető kőzettípusok?
14.05–14.20. Hozzászólások, vita, válaszok
14.20–14.40. Kávészünet
14.40–14.55. Petkes Zsolt: Sárszentágota 11. századi temetője. Keltezési problémák a kora
Árpád-kori soros temetőkben. Regionalitás – tárgytípusok.
14.55–15.10. dr. Józsa László: A harci és polgári csontsérülések a 10–14. században
15.10–15.25. Tóth Gábor: A hősi epikai maradványai a Szent László-legenda falképein
15.25–15.40. Hozzászólások, vita, válaszok
15.40–16.00. Kávészünet
16.00–16.15. Merva Szabina: A kerámiakeltezés lehetőségei és a korai sáncvárak Északnyugat-
Magyarországon
16.15–16.25. Tolnai Katalin: Visegrád - Sibrik: régi ásatás - új módszerek.
16.25–16.40. Sudár Balázs: Árpád-kori hangszereinkről
16.40–16.55. Hozzászólások, vita, válaszok
2010. október 30. Szombat
Helyszín: Szigethalom, EMESE Régészeti park
2315, Szigethalom Rákóczi utca
9.30. Indulás a Magyar Nemzeti Múzeum elől
10.30. Érkezés a szigethalmi Emese parkba
10.30–10.45. Fáki László Szigethalom polgármestere köszönti a résztvevőket
10.45–11.15. Magyar Attila vezetése az EMESE parkban
11.15–11.40. Véninger Péter: Cserépbogrács készítése
11.40–12.00. Magyar András: Avar vértek rekonstrukciós kísérletei
12.00–12.20. Strohmayer Ádám: A honfoglalás kori ún. homokóra típusú nyíltegez szerkezete,
használata és függesztési módjai
12.20–12.35. Hozzászólások, vita, válaszok
MAGYAR NEMZETI MÚZEUM
NEMZETI ÖRÖKSÉGVÉDELMI KÖZPONT
12.35–13.00. Kávészünet
13.00–13.25. Lengyel Boglárka: Rézdomborítás szurokformában
13.25–13.50. Bíró Csaba–Szente Gergely: Kora középkori bronzöntés rekonstrukciója
13.50–14.05. Magyar Attila: Kísérlet a 10. századi magyar nyilak jellemző méreteinek és
formáinak meghatározására
14.05–14.35. Dr. Szőllősy Gábor: Nyílzápor szóráskép teszt.
14.35–14.50. Hozzászólások, vita, válaszok
14.50. Zárszó
|
[1145-1126] [1125-1106] [1105-1086] [1085-1066] [1065-1046] [1045-1026] [1025-1006] [1005-986] [985-966] [965-946] [945-926] [925-906] [905-886] [885-866] [865-846] [845-826] [825-806] [805-786] [785-766] [765-746] [745-726] [725-706] [705-686] [685-666] [665-646] [645-626] [625-606] [605-586] [585-566] [565-546] [545-526] [525-506] [505-486] [485-466] [465-446] [445-426] [425-406] [405-386] [385-366] [365-346] [345-326] [325-306] [305-286] [285-266] [265-246] [245-226] [225-206] [205-186] [Korábbi] [Archívum]
|